onsdag 7 maj 2008

Planering och struktur

Har läst många böcker och artiklar om coaching och personlig utveckling. Även fast jag absolut inte alltid lever som jag lär, är det i varje fall intressant och mycket tankeväckande med många "aha"-upplevelser och enkla självklara saker som ligger till grund för många av ideérna.

Ett sätt att ta sig framåt med ett projekt - litet som stort - är att spjälka upp projektet, eller uppgiftens väg från "snack till verkstad":

  1. Skriv upp på en lapp VAD jag vill ha uträttat. Kan vara i stort sett vad som helst, från att städa bilen till att starta upp ett företag. ex: Jag ska skaffa en husvagn innan nästa sommar!

  2. Skriv upp HUR jag ska uträtta mitt projekt, eller mitt mål. Använd listor eller mindmapping. ex:
    • Pengar: Sök extrajobb eller fler timmar på jobbet.
    • Söka information över vilket utbud av husvagnar det finns. Sök på nätet och anteckna pris, utrustning mm.
    • Pengar: Kalkylera vilket sparande och avkastning som kan behövas för att nå mitt mål.
    • Låna pengar: Har jag råd att låna en del av vad som behövs?
    • Köpa renoveringsobjekt? Leta på nätet efter forum om husvagnar.

  3. Vad kan jag göra NU för att komma ett steg närmare mitt mål? Gör en uppgiftslista med saker du ska göra NU. Ex:
    • [ ] Ring chefen och säg till om att du vill ha fler timmar.
    • [ ] Göra lista över lämpliga objekt.
    • [ ] Gör kalkyl över vilket månadssparande jag har råd med och lämpliga fonder. Lägg upp detta sparande på banken så det görs automagiskt varje månad.
    • [ ] Surfa på ett par banker och kolla räntor på lån. Har jag råd att låna?
    • [ ] Sök priser på "vrak". Kolla forum. Anteckna adresser till dessa.
    • [ ] Vad kostar en renovering. Har jag kunskapen? Skriv ett mail till xx@xx.se på forumet och fråga om tid och kostnad.
För varje litet kryss du satt på din lista så har du kommit ett litet steg närmare målet.
Varje steg ger dig "blodad tand" och självförtroende att gå vidare med nästa steg och så småningom ro ditt projekt i hamn.

Kom ihåg: Planering och Struktur!!

"Det spelar ingen roll hur fort du springer, om du springer åt fel håll"
Okänd

Inga kommentarer: