lördag 14 juni 2008

v24 - Ljusning i sikte

De va ju fan på tiden... De va ju mest elände hela veckan, och inte förrän på fredag fick jag till en viss återhämtning. USA-Rallyt från torsdagen innan gick obemärkt förbi och vändes till en ordentlig nedgång på måndagen, då fredag v 23 var stängt pga Nationaldag.

Rekylen på tisdagen uteblev och blittre istället YTTERLIGARE nedgång....

Onsdag var jag helt säker på att börsen skulle göra ett glädjeskutt upp i skyarna, men nääää....

Torsdag (onsdag em) hade jag sålt av hälften av mina Bullandelar för att slippa undan ytterligare förödelse, och uppgången fick jag inte så stor del av.

Depån ner 30% under måndag-torsdag...

Fredag gick jag in likvid och kunde kamma hem 6,6% depåuppgång. Liten tröst med tanke på att detta ras sparkat ner depån med totalt ca 40%... Men som man säger, värdepappersbelåning är på både gott och ont.

I pengar mätt, kommer förhoppningsvis återhämtning ske lite snabbare än nedgången, med tanke på att jag satte in en del av skatteåterbäringen under slutet av nedgången.

En lärdom är iaf att helst undvika att gå in med fullköpt portfölj och att INTE lita på USA-börsen.... När man minst anar det kommer det mer elände...

En fördel med att vara likvid under natten är att man:
  1. Unviker scenarion utanför kontroll, dvs kaos under kvällen som ger direktras på morgonen innan möjlighet att sälja av.
  2. Slipper ränta på belånade pengar, då dessa (såvittjagvet) beräknas på skuld under dygnskifte.
Om inte så kanske 50% i Bear andelar, speciellt om det varit avvaktande handel, eller uppgång som till stor sannolikhet kan ge rekyl ner dagen efter. Men... det är en risktagning... Har man fel har man inte bränt all sina skepp, utan kan gå in med placering senare under dagen.

Inga kommentarer: