fredag 6 juni 2008

Förbannad investerare..?

Placerade 13kkr i mitt IPS till Systematiska Scirocco förra månaden. Eftersom jag har drabbats av någon slags förbannelse när det gäller fond och aktieplaceringar, är det ju inte alls förvånande att Scirocco just den här månaden har sin värsta månad NÅGONSIN... Gick ner 10,74%. En bra start på investeringen med en förlust på 1300 spänn...

Efter lite granskande kan jag konstatera att Systematiska fonder aldrig haft en fond med samma nedgång på en månad någonsin.

Simplicity Indien var ju en annan trevlig historia... Det var ju en av de fonder som gick absolut bäst förra året, med en uppgång på nästan 100%.

Jag hakade på den trenden hårt och hade 40papp investerade i fonden när den under två dagar gick ner nästan 20%... Med full belåning... (mitten av januari nedan)

Med en belåningsgrad på 60% ger det en hävstångeffekt på 2,5ggr innehavet vilket ungefär HALVERADE min depå...
Hade dessutom lagt en säljorder på halva innehavet som genomfördes dagen EFTER nedgången, men INNAN rekylen upp. Kan bara ruska på huvet och säga WHY..? WHY..?

Har nu lärt mig att RISKSPRIDNING är en ganska bra idé :-)

1 kommentar:

litenfot sa...

hello pappan! gå in på min blogg! kram från gudmodern.